lördag 10 september 2016

Nytt tak 2016 - stenläggningen

Dagen innan arbetet med taket var klart så frågade takkillarna om vi hade några extra stenplattor, så att de kunde fixa de som var trasiga?! Eftersom jag är hemma och föräldraledig så har jag fått ta alla dessa diskussioner, så även denna. Att vi ville vänta och se hur stor skada det var när containern var borta och att det troligtvis inte är tal om någon "quick-fix", dvs att man byter ut trasiga plattor, utan att det är även en sättning/sättningar som behöver åtgärdas. De sa att containern skulle hämtas dagen efter när de var klara. Dagen därpå hämtades containern, jag och barnen tittade på när den lyftes upp och att se lastbilen stå på plattorna och lasta den stora tunga containern kändes inte bra..... När containern åkt iväg tittade ena takkillen på området där containern stod och säger, det här ser ju inte så farligt ut?! Ska jag fixa de trasiga plattorna? Nej tack sa jag, vi får kolla närmare när min man kommer hem.


Det var inte bara ett par trasiga plattor, eftersom de skjutit containern på plats på tunna brädor, så har hela partiet där containern stått förskjutits och plattorna ligger liksom i "vågor" eftersom de pressats. Det är trasiga plattor och fallet från garageuppfarten är förstört, de är två spår där lastbilen kört, de är rostmärken efter containern och det är fläckar av hydraulolja ....... Vi kontaktade chefen på takfirman som är den som vi haft kontakt med hela tiden, även om han aldrig varit på plats och utfört något arbete. Han kulle komma och kolla på det, och hans kommentar när han var här, detta har jag aldrig varit med om?!?! Nehe har du inte det, men nu har du det och vi vill ha detta fixat. Han var hal som en ål och det här med att fixa som han sagt tidigare på telefon, det fanns inte. Vi visade med planka det förstörda fallet, men han sa bara att sättningar får man räkna med och att det behöver inte vara containern?! Han tog lite bilder och att han skulle återkomma när han kontakta takpanneleverantören.


Vi tog själva kontakt direkt med takpanneleverantören och vår kontaktperson där (innan de hämtade containern hade vi anmält att de blivit skador, men att vi då inte kunde bedöma skadorna) Första samtalet var han väldigt tillmötesgående, men nu sköt han ut sig totalt, att detta var något mellan oss och takfirman?! SUCK och DUBBELSUCK. Vi tog kontakt med Eksjöhus, som är på vår sida och vi har tagit kontakt igen och påpekat att vi har inget avtal med varken takfirman eller takpanneleverantören. Avtalet från början är mellan Eksjöhus och Takpanneleverantören, som har levererat en vara som inte håller måttet, vilken vi har reklamerat via Eksjöhus. Nu var vår kontaktperson lite mer vek, att han skulle ta ärendet högre upp och koppla in de juridiska.... Där är vi nu.


Fortsättning följer......

4 kommentarer:

Beckis och Em sa...

Råkade radera en kommentar av misstag. Men här kommer den:

Hej! Vi ska bygga ett Eksjöhus Havsvik och Jönåkerpannan är som ni vet standard. Man blir ju lite orolig när man läser om era erfarenheter. Exakt vilken av Jönåkerpannorna har ni?

Mvh,
Andreas

Svar: kul med husbygge. Vår panna heter Protector. När vi byggde 2010 var det flera hus som precis som vi fått problem, men vet inte om de ändrat något sen dess. Vi fick samma panna igen, så det återstår att se om denna omgång är av bättre kvalitet.
/Emmelie

Anonym sa...

Tack för snabbt svar!

Jag ser att Protector-pannan numera heter "Protector 2.0". Efter att ha mailat Monier så fick jag svaret "Vi har gjort en uppgradering / förbättring av färgen för Protector, så därför heter den senaste versionen Protector 2.0.". Jag hänvisade till er blogg och frågade om det var Protector eller Protector 2.0 som hade problem. De ville inte kommentera ang. vilken version av panna som ni haft, men jag antar det är första versionen. Hoppas problemet är löst nu i alla fall och att ni fått version 2.0 vid bytet.

Med vänlig hälsning,
Andreas

Björn Höjing sa...

Hur har det gått med plattor, sättningar etc? Fixade Eksjöhus sin del?

Beckis och Em sa...

Hej Björn

För att göra en lång historia kort, så fick vi koppla in advokat, för att ingen ville ta ansvar och vi bollades mest runt. När väl advokaten var inkopplad så gick det fort att få beslut på att uppfarten skulle fixas. Så nu är den fixad och klar och vi är nöjda och hoppas att vi slipper fler problem med våra takpannor i framtiden.